Jump to content
Sign in to follow this  

Rekomendowana wypowiedź

Bieganie a odchudzanie

Bieganie a odchudzanie

Każda osoba rozpoczynająca swoją walkę o szczupłą sylwetkę szuka najskuteczniejszych i najbardziej efektywnych sposobów. Aby kompleksowo podejść do tematu odchudzania należy dopracować kilka ważnych czynników takich jak właściwe odżywianie, aktywność fizyczna czy prowadzenie zdrowego stylu życia. Dieta według wielu ekspertów odgrywa fundamentalne znaczenie gdyż to właśnie dobowy bilans energetyczny jest najważniejszy by skutecznie zmniejszać masę ciała. Treningi jednak mają bardzo wiele zalet i nie można uznać je za mniej istotne. Przede wszystkim odpowiadają one za napędzenie naszego metabolizmu, zwiększenie zapotrzebowania oraz stymulują wykorzystywanie tkanki tłuszczowej jako źródła energii. Jednym ze skuteczniejszych rodzajów treningów są wysiłki tlenowe ( aerobowe ) oraz interwałowe. Oba te rodzaje treningów możemy przeprowadzić w formie biegów.

Bieganie sposobem na redukcję tłuszczu

Jak najbardziej jest to możliwe. Bieganie posiada niezliczoną liczbę zalet z których możemy czerpać bardzo dużo korzyści. Przede wszystkim pozwala ono na znaczne obniżenie masy ciała na czym nam najbardziej zależy. Kluczową rolę odgrywa jednak systematyczność i regularność – bez tego bieganie jak każdy inny rodzaj treningów nie będzie tak efektywny jak mógłby być. Korzystnie wpływa również na naszą kondycje fizyczną i wytrzymałość mięśniową co jest z pewnością bardzo motywujące. Na początkowym etapie warto skupić się na treningach tlenowych o umiarkowanej intensywności. W ten sposób nie tylko rozpoczniemy redukcję tłuszczu, ale także przygotujemy nasze stawy, mięśnie i płuca do bardziej wymagających treningów. Zaletą biegania jest także znaczny wpływ na cholesterol, układ krwionośny oraz to, że nie potrzebujemy do niego żadnego sprzętu poza dobrym obuwiem.

Jak biegać aby spalać tłuszcz?

Na początku zaczynamy od krótkich i stosunkowo spokojnych biegów które pozwolą nam na wypracowanie kondycji niezbędnej do treningów typowo pod redukcję tłuszczu. Osoby o nieco słabszej wydolności mogą zacząć również od szybkich marszów które także są dobrą bazą pod bieganie. Jeśli dojedziemy do etapu w którym przebiegnięcie 30 minut spokojnym tempem nie stanowi dla nas rzeczy niemożliwych możemy zaczynać treningi pod redukcję tłuszczu. Jeśli mówimy o treningu tlenowym warto jest wykonywać go możliwie na czczo. Niekoniecznie musi być to przed pierwszym posiłkiem, jednak nie powinien być wykonywany bezpośrednio po nim. Przynajmniej 2 godziny odstępu od żywności jest wskazane. W ten sposób nie tylko lepiej wykorzystamy tkankę tłuszczową, ale również nie będziemy odczuwali dyskomfortu. Odpowiednią częstotliwością jest trening nie rzadszy niż 3 razy w tygodniu. Rozpoczynamy od sesji 30 minutowych starając się w każdym tygodniu zwiększać ten czas o około 3 minuty, oczywiście utrzymując aktualne tempo. Po dojściu do około 60 minut warto przejść na trening interwałowy.

Interwały biegowe – pogromca tkanki tłuszczowej

Jest to prawdopodobnie najskuteczniejszy rodzaj treningu biegowego który w bardzo krótkim czasie pozwala na znaczne obniżenie tkanki tłuszczowej, a także świetnie sprawdza się w ostatnim etapie redukcji kiedy to tkanka tłuszczowa jest już bardzo uporczywa. Aby jednak był skuteczny musi być przeprowadzany regularnie, a co najważniejsze na odpowiedniej intensywności. Dlatego właśnie podstawą do jego wykonywania jest odpowiednia baza tlenowa i stopniowe przygotowanie naszego ciała treningami o umiarkowanej intensywności. Zaletą treningu interwałowego jest krótszy czas potrzebny na jego wykonanie oraz bardzo duże przyspieszenie metabolizmu. Nasze ciało znacznie zwiększa swoje zapotrzebowanie energetyczne oraz wykorzystuje tłuszcz jako energię na wiele godzin po zakończeniu treningu.

Czy istnieją skuteczne alternatywy dla biegania?

Bieganie oczywiście można zastąpić każdym innym wysiłkiem o zbliżonej charakterystyce np. rowerem, pływaniem czy orbitrekiem. W taki sposób również możemy przeprowadzić trening aerobowy, jednak sam bieg jest naszym zdaniem bardziej efektywną opcją. Podobnej długości trening opierający się na bieganiu jest w stanie zużyć znacznie więcej kalorii oraz dodatkowo znacznie lepiej wpływa na naszą kondycję niż inne treningi o umiarkowanej intensywności. Istotną zaletą jest również możliwość wykonywania treningu w terenie co korzystnie wpływa również na nasze samopoczucie i krążenie krwi.

Czy bieganie może powodować uszkodzenia stawów?

Na to pytanie nie istnieje prosta i jednoznaczna odpowiedź. Bardzo dużą rolę odgrywa aktualna kondycja naszego układu kostnego. Bieganie może zarówno go wzmacniać, jak i również prowadzić do kontuzji jeśli nie zadbamy o podstawowe czynniki. Należy unikać biegania w niskiej jakości obuwiu które nie jest przystosowane do tego rodzaju wysiłku. Kluczowa jest odpowiednia powierzchnia amortyzująca. Do treningów biegowych nie powinny też przystępować osoby z dużą nadwagą gdyż są one szczególnie narażone na urazy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z racji tego, że robi sie jednak coraz goręcej, proponowałbym dobrze ustalić sobie godziny treningów. Bieganie podczas upału moze byc mniej skuteczne. Albo wręcz niebezpieczne. Tak wiec nie powinniśmy tutaj przeceniać swoich możliwości.

Po pierwsze zainwestowac w dobrej jakości odzież termoaktywną. Po drugie liczy się również dobre nawodnienie podczas treningu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, sper napisał:

Z racji tego, że robi sie jednak coraz goręcej, proponowałbym dobrze ustalić sobie godziny treningów. Bieganie podczas upału moze byc mniej skuteczne. Albo wręcz niebezpieczne. Tak wiec nie powinniśmy tutaj przeceniać swoich możliwości.

Po pierwsze zainwestowac w dobrej jakości odzież termoaktywną. Po drugie liczy się również dobre nawodnienie podczas treningu. 

Sper ma 100 % racji. Sam długo ćwiczyłem bez odzieży termoaktywnej. Efekt? Raz o mało się nie odwodniłem- bez prawidłowej cyrkulacji powietrza było mi zwyczajnie za ciepło, a wody nie miałem "dość". Teraz już nie ryzykuje. Kupiłem sobie tego typu odzież  i nie żałuje. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wydaje mi się, że zapomnieliście o najważniejszym: odpowiednia dieta pod trening. Znam ludzi, którzy sporo trenują, biegają itd i jedyny efekt jest taki, że mięśnie im się budują pod tłuszczem. Warto dobrze dostosować to, co, jak, i kiedy jemy do biegania. https://forum-sportowe.pl/topic/1294-bieganie-a-odchudzanie/ - tu są takie najpopularniejsze błędy, które ludzie popełniają. Pamiętam, że moja dziewczyna zaczęła o tym właśnie czytać i stosować się i potem miała dużo lepsze efekty.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warto tylko pamiętać o stawach przy bieganiu - wiadomo, że trzaskając o podłoże dość mocno je niszczymy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  
    • 1 Posts
    • 215 Views
    • 6 Posts
    • 866 Views

×
×
  • Create New...