Jump to content

Trudne słówka - słownik siłowni


szpaleta

Rekomendowana wypowiedź

photo_2023-05-25_12-11-03.thumb.jpg.68994308b69827d2a5c81671b5a62508.jpg

 

Witajcie, często na początku drogi treningowej można spotkać wiele nowych słów, terminów i wyrażeń, które mogą być zagadkowe i nieznane. Dlatego też postanowiłem stworzyć listę  najważniejszych określeń i wyrażeń, które warto poznać. Zapraszamy wszystkich użytkowników naszej społeczności do aktywnego udziału w tej dyskusji.

Czekamy na Wasze cenne dodatki i wyjaśnienia, które wzbogacą naszą listę trudnych słów. Dzięki Waszej pomocy stworzymy zasób, który będzie bezcennym wsparciem dla wszystkich, którzy pragną zdobyć wiedzę i osiągnąć sukces na siłowni. Razem jesteśmy silniejsi!

 

Trening siłowy - forma treningu skupiająca się na wzmacnianiu mięśni za pomocą ćwiczeń oporowych.

Seria - Określa jedno wykonanie danego ćwiczenia.

Powtórzenie - Pełne wykonanie ruchu w danym ćwiczeniu, np. podniesienie i opuszczenie ciężaru.

Tempo - Szybkość wykonywania ruchu podczas ćwiczeń.

Rozgrzewka - Seria łagodnych ćwiczeń przed treningiem głównym, mająca na celu przygotowanie mięśni i stawów do wysiłku.

Rozciąganie - Wykonywanie ćwiczeń mających na celu poprawę elastyczności mięśni i zakresu ruchu.

Ćwiczenie izolowane - Ćwiczenie skupiające się na jednym konkretnym mięśniu lub grupie mięśniowej.

Ćwiczenie wielostawowe - Ćwiczenie, które angażuje jednocześnie wiele stawów i grup mięśniowych.

Wolne ciężary - Ciężary, takie jak sztangielki i sztanga, które nie są przymocowane do maszyn.

Kardio - Ćwiczenia aerobowe, takie jak bieganie, rower czy skakanka, które mają na celu poprawę kondycji i spalanie kalorii.

Trener personalny - Specjalista od fitnessu, który pomaga w opracowaniu planu treningowego i udziela wsparcia podczas ćwiczeń.

Forma - Ogólny stan kondycji fizycznej i zdrowia.

Superseria - Technika treningu, polegająca na wykonywaniu dwóch różnych ćwiczeń bez przerwy między nimi.

HIIT - Skrót od High-Intensity Interval Training (trening interwałowy o wysokiej intensywności). Jest to forma treningu, która łączy intensywne okresy wysiłku z krótkimi okresami odpoczynku.

Plyometria - Trening oparty na dynamicznych ruchach, które wymagają skoków, skakania lub odbijania się, mający na celu zwiększenie siły i szybkości.

Hipertrofia - Proces wzrostu mięśni poprzez zwiększenie objętości komórek mięśniowych.

Metabolizm - Ogólny proces chemiczny w organizmach, obejmujący przemiany substancji i produkcję energii.

Makrocykl treningowy - Dłuższy okres treningowy podzielony na fazy, zwykle obejmujący kilka miesięcy, mający na celu osiągnięcie określonych celów treningowych.

Mikrocykl treningowy - Krótszy okres treningowy, zwykle trwający od jednego do kilku tygodni, obejmujący określone zestawy ćwiczeń i intensywność treningu.

Suplementacja - Dodawanie do diety określonych składników lub substancji, takich jak białka, kreatyna czy witaminy, w celu poprawy wydolności fizycznej lub efektów treningowych.

BMR (Podstawowa przemiana materii) - Ilość energii potrzebnej organizmowi do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych w spoczynku.

Katabolizm - Proces rozkładu tkanki mięśniowej, najczęściej związany z niedoborem kalorii lub długotrwałym wysiłkiem fizycznym.

Anabolizm - Proces odbudowy i wzrostu tkanki mięśniowej, zwykle związany z odpowiednim odżywianiem i treningiem.

Suplement diety - Preparat zawierający składniki odżywcze, takie jak białka, witaminy czy minerały, mający na celu uzupełnienie diety.

Kalorie - Jednostka energii, która jest spożywana poprzez jedzenie i spalana w organizmie podczas aktywności fizycznej.

HMB (Beta-hydroksy-beta-metylomaślan) - Suplement diety, który ma na celu wspomaganie regeneracji mięśniowej i redukcję katabolizmu.

DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness) - Opóźniony ból mięśniowy, występujący zazwyczaj 24-48 godzin po intensywnym treningu.

Wzmocnienie rdzenia - Trening mięśni korpusu, w tym mięśni brzucha, pleców i miednicy, które poprawia stabilność i siłę całego ciała.

Zakres ruchu - Pełny zakres, przez który dany staw może się poruszać w określonym ćwiczeniu.

Przerwa treningowa - Okres odpoczynku między seriami ćwiczeń lub między treningami, dający organizmowi czas na regenerację.

Progresja obciążenia - Stopniowe zwiększanie ciężaru lub intensywności treningu w celu osiągnięcia postępów.


 

Link to comment
Share on other sites

Faza skurczu mięśnia Koncentryczna - to etap w którym mięsień jest skurczony i najbardziej przybliża się do jednego z przyczepu.

Faza skurczu mięśnia Ekscentryczna - jest etapem podczas którego mięsień jest rozciągnięty.

Faza skurczu mięśnia Izometryczna - to faza stałego napięcia mięśnia bez zmiany jego pozycji.

Nachwyt - pozycja chwytu gdy wewnętrzna część dłoni zamyka się w kierunku przeciwnym do naszej twarzy.

Podchwyt - pozycja chwytu gdy wewnętrza cześć dłoni zamyka się w kierunku naszej twarzy.

Manewr Valsalvy - polega na wstrzymaniu oddechu który to zwiększy ciśnienie w jamie brzusznej usztywniając naszą postawę na czas powtórzenia.

Protrakcja - pozycja barków zamykająca klatkę piersiową (łopatki oddalone od siebie).

Retrakcja - pozycja barków otwierająca klatkę piersiową (łopatki zbliżone do siebie).

Depresja - to świadome ustawienia łopatek w dół od naturalnej pozycji.

OHP  - pełna nazwa z ang. Overhead press inaczej wyciskanie żołnierskie (wyciskanie nad głowę).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

FBW (Full Body Workout) - forma treningu siłowego, która polega na zaangażowaniu całego ciała w trakcie jednej sesji treningowej. Trzeba regeneracji najlepiej 48h

SPLIT (ang. podział) - trening dzielony, polegający na ćwiczeniu każdej partii mięśniowej na oddzielnych sesjach. Można trenować codziennie (np. pn-pt i weekend regeneracja).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...