Jump to content
Sign in to follow this  
Elmo

Zwiększenie wytrzymałości - opóźnienie progu mleczanowego.

Rekomendowana wypowiedź

Zwiększenie wytrzymałości podczas treningu tlenowego jest jednym z najważniejszych elementów, które sportowcy pragną poprawić. Istnieje wiele mitów na temat tego jak można zwiększać wytrzymałość, pułap tlenowy oraz wydłużać nasze treningi. Najważniejszym i najskuteczniejszym sposobem wydłużenia zdolności do pracy przez nasze mięśnie jest opóźnienie tzw. progu mleczanowego.

 

Aby jednak móc to jak najlepiej wyjaśnić, musimy przedstawić na początku informacje o tym, czym jest kwas mlekowy i jak wpływa on na pracę naszych mięśni. Otóż jest to związek chemiczny, który powstaje w wątrobie podczas wysiłku fizycznego jako produkt uboczny tlenowego spalania glukozy. Kwas mlekowy potrafi szybko przekształcić się w kwas cytrynowy, który z kolei jest przekształcany poprzez utlenienie do dwutlenku węgla oraz wody. W momencie gdy nasz wysiłek fizyczny jest na wysokim poziomie, ilość wytwarzanego kwasu mlekowego przerasta ilość dostarczanego tlenu, w efekcie czego przemiana kwasu mlekowego jest zahamowana a on sam odkładany jest w tkance mięśniowej.

 

Podczas intensywnego treningu tlenowego (jakim jest bieganie, pływanie, jazda na rowerze itp.) następuje moment, w którym ilość tlenu jest niewystarczająca dla pracującego organizmu. Dochodzi wtedy do zmiany wytwarzania energii z tlenowej, na beztlenową. Ta zmiana zwiększa ilość nagromadzonego kwasu mlekowego w wątrobie, powodując przekroczenie granicy równowagi pomiędzy produkcją a utylizacją mleczanu. To właśnie ten moment jest nazywany progiem mleczanowym. W momencie gdy wykonujemy intensywny wysiłek fizyczny przez długi czas nieuniknione jest przekroczenie tej bariery, dochodzi wówczas do znacznego zakwaszenia organizmu, a trenujący odczuwa skrajne zmęczenie, co w końcu zmusza go do zakończenia treningu.

 

Warto wiedzieć, że spoczynkowe stężenie kwasu mlekowego we krwi wynosi 1,2mmol na litr krwi. Natomiast przekroczenie progu mleczanowego następuje zazwyczaj po przekroczeniu wartości 4 mmol kwasu mlekowego na litr krwi, choć osoby dobrze wytrenowane i przyjmujące odpowiednią suplementacje są w stanie przesunąć tą granicę i kontynuować wytężony wysiłek fizyczny przez dłuższy czas. To na podstawie stężenia mleczanu we krwi określa się intensywność przemian beztlenowych w organizmie sportowca oraz poziom równowagi kwasowo-zasadowej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z suplementów na wytrzymałość polecić można beta-alaninę i cytrulinę, to dobre wprarcie przy tego typu metodach treningowych jak opisane w artykule..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...