Jump to content
Sign in to follow this  
e-lite

Wpływ sterydów na wątrobę i nerki

Rekomendowana wypowiedź

Wpływ sterydów na wątrobę i nerki

Wpływ sterydów na wątrobę i nerki

Uszkodzenia wątroby spowodowane przez sterydy anaboliczne to temat ostatnio często poruszany w mediach jako argument przeciwko ich stosowaniu w celach innych niż lecznicze. Zacznijmy od tego , że lista leków wymienianych przez lekarzy, mogących mieć hepatotoksyczne działanie jest obszerna . Zaliczane są do nich m.in. leki przeciwgruźlicze, przeciwzapalne, moczopędne, przeciwpasożytnicze, przeciwgrużlicze , przeciwbakteryjne, leki stosowane w anestezjologi, przeciwarytmiczne , przeciwnowotworowe, leki stosowane w leczeniu nadciśnienia ,w nadczynności gruczołu tarczowego, steroidowe środki antykoncepcyjne , sterydy anaboliczne i wiele innych. Wątroba jest często porównywana z wielkim "laboratorium biochemicznym" , w którym zachodzi większość reakcji biochemicznych odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Wymiernymi wskaźnikami prawidłowej funkcji wątroby są poziomy enzymów wątrobowych do nich zaliczamy: ALAT,ASPAT,GGTP, oraz poziom bilirubiny , fosfatazy alkalicznej, niektórych czynników krzepnięcia krwi.Wszystkie te badania można zrobić w prawie każdym laboratorium analitycznym. W czasie cyklu z użyciem sterydów anabolicznych szczególnie z użyciem doustnych 17-alfa-metylo sterydów (podobnie jak podczas leczenia lekami z grup które zostały wymienione wcześniej) wskaźniki te mogą ulegać kilkukrotnemu podwyższeniu . Po zakończeniu cyklu w czasie kilku tygodni (średnio od 5-10) wracają do wartości wyjściowych. Jeżeli jednak po upływie tego czasu stale utrzymują się na wysokim poziomie i nie mają tendencji zniżkowej to powinieneś skonsultować się z lekarzem. .Nie muszę chyba mówić , że w przypadku wystąpienia żółtaczki powinno się od razu przerwać przyjmowanie anabolików. Dlaczego posłużyłem się tak drastycznym przykładem? Otóż spotkałem się z przypadkiem gdy jeden z kulturystów w czasie cyklu z użyciem sterydów , wybrał się na mocno zakrapiane alkoholem przyjęcie , po kilku dniach m.in. z objawami żółtaczki i znacznym upośledzeniem funkcji wątroby znalazł się w szpitalu. Zmiany te są już prawdopodobnie nieodwracalne. Dlaczego tak się stało? Alkohol etylowy powoduje upośledzenie czynności wątroby , gdy jest przyjęty w większej ilości mówi się o zatruciu Biorąc pod uwagę to , że przyjmował on już potencjalnie hepatotoksyczne sterydydy , w połączeniu z zatruciem alkoholem , działania uboczne zwielokrotniły się , prowadząc do nieodwracalnych zmian w wątrobie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  
    • 2 Posts
    • 1035 Views

×
×
  • Create New...