Jump to content
Sign in to follow this  

Intermittent fasting

Sign in to follow this  
Neghar

493 views

Intermittent fasting (ang. okresowa głodówka) to strategia stosowana głównie w trakcie redukcji i polega na specyficznym rozłożeniu posiłków w ciągu dnia (podobnie jak carb back loading czy carb targeting). Istnieją różne programy tego sposobu odżywiania się. Na przykład, dzielisz dobę na dwie części: 8 godzin, w trakcie których jesz i 16 godzin, w trakcie których pościsz (sen również zalicza się do okresu postu). Jeśli więc chodzisz spać o północy i wstajesz około ósmej rano, to możesz zaplanować post od północy do południa. Następnie jesz od południa do ósmej wieczorem (jest to tzw. „okno żywieniowe”). Oczywiście można zaplanować okno żywieniowe w innych godzinach, w zależności od indywidualnych potrzeb.

intermittent fasting

Intermittent fasting polega na okresowych i regularnych głodówkach. Posiłki spożywasz tylko w tzw. „oknie żywieniowym”, które trwa np. 8 godzin.

W jakimś stopniu można połączyć intermittent fasting z carb back loadingiem oraz carb targetingiem. Wystarczyłoby w trakcie okna żywieniowego zrobić trening. W przykładzie, który podałem, mogłoby to wyglądać tak.

  1. 12:00 jesz posiłek białkowo-tłuszczowy, który zawiera około 90% Twojego dziennego zapotrzebowania na tłuszcze.
  2. 15:30 zaczynasz trening.
  3. 17:00 kończysz trening i spożywasz węglowodany proste, złożone i białka.
  4. 18:30-20:00 zjadasz pozostałą część węglowodanów i białek (i tłuszczów), które masz w planie żywieniowym. Niebywałą zaletą intermittent fasting jest dawanie insulinie spokoju na długi czas, co w trakcie redukcji ma dość istotne znaczenie (patrz podrozdział Jak działa insulina?) i może wpływać korzystnie na spalanie tkanki tłuszczowej. Wiele osób decyduje się na intermittent fasting w końcowej fazie redukcji i tylko wtedy, gdy doświadczają stagnacji. A jeśli ta metoda nie przyczyniłaby się do pójścia naprzód, pozostałaby jeszcze jedna możliwość, a mianowicie: ketoza.

Ketoza

Ketoza to typ odżywania, w którym niemal całkowicie eliminuje się z diety węglowodany i zdecydowaną większość energii pozyskuje się z tłuszczów. Tego typu diety określa się często mianem LCHF (low carb high fat). Przejście na ketozę powoduje, że we krwi zamiast glukozy pływają tzw. ciała ketonowe i teraz to one odgrywają główną rolę w zaopatrywaniu organizmu w energię. Warto wspomnieć, że sama redukcja węglowodanów nie wystarczy, by przejść na ketozę. W takiej diecie ważny jest też stosunek ilości białek do tłuszczów. Jeżeli białek będzie za dużo, to nasz organizm może przekonwertować je do glukozy – wówczas z ketozy nici (jest to tzw. glukoneogeneza).

Ketoza to sposób odżywiania, w trakcie którego niemal całkowicie eliminujemy z diety węglowodany. Podczas ketozy we krwi zamiast glukozy zaczynają pojawiać się ciała ketonowe.

Pierwsze dni, a nawet tygodnie na takiej diecie mogą dawać bardzo nieprzyjemne objawy. Wiele osób odnotowuje na początku ketozy obniżone samopoczucie i spadki energetyczne. Dopiero kiedy nasz organizm przyzwyczai się i wejdzie całkowicie w ketozę, samopoczucie i energia wracają do normy. Dietę tego typu stosuje się czasami na redukcji, zwłaszcza jeśli w pewnym momencie idzie ona bardzo opornie. Niektórzy próbują stosować ją również na masie, chociaż jest to raczej podejście chybione. Diety LCHF są ostatnimi czasy bardzo modne, co wiąże się z medialną nagonką na węglowodany i ich rzekomą szkodliwością. Przedmiotem tej książki nie jest jednak podejmowanie dyskusji na ten temat. Zdecydowanie odradzamy osobom początkującym bawienie się w ketozę.

Sign in to follow this  


0 Comments


There are no comments to display.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...